Wydawnictwo Oficyna
Strona główna Do pobrania
Wydawnictwo Oficyna: O wydawnictwie Oferta Nagrania Do pobrania Kompozytorzy Dziennik Muzyczny Recenzje Instytut Neuronowy Do pobrania Krótki opis Kontakt

A. J. Barcicki

O tym autorze nie wiemy zbyt wiele. Karol Kurpiński wspomina o nim w artykule „O tańcu polskim, czyli tak przezwanym polonezie” opublikowanym w Tygodniku Muzycznym nr 11 w 1820 roku. Podaje, że był on autorem „Poloneza Kościuszkowskiego”. Określa go jako kompozytowa i pianistę, który „w Lubelskiem wsławił się polonezami”. Za nim tak to podaje Igor Bełza w swej książce „Michał Kleofas Ogiński”.

 

Ponadto istnieje zapis Michała Kleofasa Ogińskiego w jego „Listach o muzyce”, gdzie stwierdza on, że wydano w Paryżu jako jego trzy polonezy, z których jeden był nie jego autorstwa. Dokładnie mówi tak:

 

Natomiast trzeciego poloneza nie mogę sobie przypisać i gniewałoby mnie, gdybym był jego autorem. Ma on jednak pewną zaletę szczególną, oto znano go powszechnie pod nazwą: „ulubiony polonez Kościuszki”. Nie wiem, kto jest jego twórcą, jest to jednak utwór jedynie do tańca i w niczym nie przypomina wszystkich moich polonezów.

 

W przekładzie zbiorowym PWM. Stamtąd dowiadujemy się także, że Barcicki miał inicjały A. J. Jest jeszcze praca H. Dorabialskiej „Polonez przed Chopinem”, wydana w Warszawie w 1938 roku, ale niżej podpisany nie dotarł do tego tekstu. Jest jednak w posiadaniu wydania tego poloneza w drukarni Jana Czokołowa w Kijowie na pewno nie wcześniej niż w 1917 roku, wydanej nakładem Leona Idzikowskiego. Podano tam jedynie autorstwo niejakiego B. Głowackiego. Jednakże zapewne chodzi tu o autora samego układu fortepianowego.

 

Co nie wyjaśnia jednak niczego więcej, co by dotyczyło samego Barcickiego.

 

 

Andrzej Marek Hendzel