A+ A-
    Wydawnictwo Oficyna

    Dziennik Muzyczny

    Strona główna
    Wydawnictwo Oficyna Kompozytorzy Dziennik MuzycznyRecenzje Instytut Neuronowy Do pobrania Krótki opis Kontakt
    Poprzednia

    Wpis Dziennika Muzycznego numer 255

    Następna

    Koszalin, 31. 07. 2024 r.

     

     

    Gdyby to była kwestia inspiracji, to nie pisałbym tego wpisu. Mamy dziwną zbieżność dwu kawałków. Prawie dziś zapomnianej artystki brytyjskiej Gillian Mc Pherson (czasem w pi­sowni McPherson) i polskiego zespołu Banda i Wanda. I z jakim bandytyzmem mamy tu do czynienia?.

     

    Pierwszy utwór jest częścią ścieżki muzycznej sławnego filmu „The Dogs of War” („Psy wojny”) z 1980 roku. Na statku płynącym do fikcyjnego Clarence stolicy równie fikcyjnego państwa afrykańskiego, tuż przed próbą dla partyzantów z radia rozlega się muzyka piosenki „Hardcover Writer”(„Pisarz twardookładkowy”), której autorem jest Geoffrey Burgon, autor wszystkich kompozycji do tego filmu. Utwór zaczyna się od 1:28:52 filmu. Wyraźnie i peł­nymi garściami Banda i Wanda czerpała z tego utworu, tworząc ponoć swoją piosenkę „Nie będę Julią” z 1984 roku z drugiego singla zespołu. Praktycznie i linie melodyczne i aranża­cja, szczególnie charakterystyczne frazowanie, rytm i akcenty całej tej piosenki, to jawny plagiat utworu Geoffrey'a Burgona wykonanego przez Gillian Mc Pherson. Łatwo, po tytu­łach wskazanych utworów, każdy znajdzie na jego rurze obie te piosenki i sam może je sobie porównać.

     

    Piosenka z tego filmu stanowi jedyną cytowaną piosenkę, co dzisiaj jest rzadkością w fil­mach i autor muzyki wysilił się, by napisać ją dla wykonawczyni, której powierzył też finało­wy utwór. A zapożyczenie sobie tego utworu przez polskich wykonawców to rozbójnictwo na pewno nie morskie.

     

     

     

    Andrzej Marek Hendzel

     

    Do góry